Veel mensen hebben geen idee hoeveel vrijwilligers, tijd en werk nodig zijn om een praalwagen voor het bloemencorso van de Bollenstreek te maken. De meest zichtbare werkzaamheden gebeuren in de laatste 3 dagen voor het corso, maar achter de schermen wordt er, in meer of mindere mate, het hele jaar door aan de wagen gewerkt.

Thema

Een nieuw corsojaar begint eigenlijk net voordat het voorgaande ten einde is, ongeveer half mei. Tijdens de evaluatie van het afgelopen corso begint onze groep met een brainstorm, waarbij interessante concepten worden besproken. In de maanden mei en juni komt de corsogroep een aantal keer bij elkaar om de brainstormsessies voort te zetten en tot verschillende ideeën te komen voor een mogelijk thema voor onze praalwagen. We letten daarbij vooral op herkenbaarheid wat aanspreekt bij het publiek. Ook kijken we naar hoe figuratief een thema is wat betekent dat wij nagaan hoe goed we het thema kunnen uitbeelden op de praalwagen met de methodes die we voor handen hebben. Uit alle mogelijkheden kiezen we uiteindelijk gezamenlijk een thema voor onze nieuwe praalwagen.

Ontwerp

De tweede stap in het proces bestaat uit het werkelijke tekenen van de wagen. Dit vindt plaats in de herfst en wordt gedaan Koen Terra onder begeleiding van Ron Nieuwenhuizen. In samenspraak met Koen worden onze ideeën en wensen verwezenlijkt tot een ontwerp-impressie. Wanneer het ontwerp is goedgekeurd binnen de corsogroep maakt Koen de technische tekening, aan de hand waarvan de praalwagen later zal worden gebouwd.

Tegelijk met het uitwerken van het ontwerp zoekt onze groep weer contact met onze vaste arrangeur, Michael van Namen. Samen met hem wordt het ontwerp van de corsowagen besproken en een ontwerp gemaakt voor de arrangementen van bloemen die de wagen op passende wijze zullen accentueren. Hiervoor worden niet alleen bloemen gebruikt, maar ook andere natuurlijke materialen zoals schors, mos en nog meer verschillende materialen.

original 8a001c6d fcbc 4123 a5d0 ffce8cfd3956 20230322 144857Uitvoering ontwerp

Van januari tot april wordt gewerkt aan de realisatie van het ontwerp van de wagen. Alle vormen en figuren worden van ijzer gemaakt en vervolgens op de onderstellen geplaatst.

Voorbereidingen

De corsowagen wordt na de uitvoering van het ontwerp overgedragen aan de corsogroep. Nu kunnen we zelf al het werk uitvoeren dat al gedaan kan worden voor het eigenlijke steken van de bloemen. Dit betekent het ijzeren geraamte bekleden met folie en karton. Welke daarna wordt voorzien van een laag schuim.

De laatste stap is het schilderen van staal dat de constructie van de corsowagen ondersteunt.

Opbouw

img 5837De eigenlijke opbouw van de corsowagens gebeurt in de drie dagen voorafgaand aan de optocht. Op woensdag middag wordt begonnen met het steken van de bloemen op de wagen. Hiervoor worden voornamelijk hyacinten gebruikt. We kunnen van tevoren een voorkeur opgeven voor de kleur van de bloemen, maar het is nooit zeker of deze bloemen ook daadwerkelijk beschikbaar zijn tijdens de dagen van het corso. Daardoor zijn we soms genoodzaakt verandering te maken in ons kleurontwerp en moeten we altijd creatief blijven. Zijn er onverhoopt geen hyacinten beschikbaar door weersomstandigheden dan werken we vaak met tulpen en narcissen.

Het steken van de wagen gaat ook op donderdag de hele dag door. Tegelijkertijd met alle vrijwilligers die steken werken onze arrangeurs aan de bloemenarrangementen op de wagen. Op de drukste momenten werken ongeveer 0 mensen aan onze wagen.

In de nacht van donderdag op vrijdag is de wagen helemaal afgestoken. Na een korte nacht slaap wordt er op vrijdagochtend nog een laatste hand gelegd aan de kleine details zoals het wegwerken van zichtbare oneffenheden en niet gestoken plekken. Stipt 12 uur moet de wagen worden opgeleverd en kan de jury aan de slag met hun beoordeling van alle corsowagens.

Prijsuitreiking

Op vrijdagavond maakt het Bloemencorso dan een rondrit in Noordwijkerhout compleet verlicht en voorzien van commentaar. De bekendmaking van de prijzen voor de beste praalwagen vindt vlak hiervoor plaats. De uitreiking van de prijzen vindt in mei plaats tijdens het jaarlijkse vrijwilligersfeest.

Bloemencorso

img 5891Op zaterdag is de dag van de eigenlijke optocht. Rond 9.30 uur wordt gestart op de Boulevard in Noordwijk. Via Voorhout, Sassenheim, Lisse, Hillegom, Bennebroek en Heemstede rijdt het bloemencorso naar Haarlem. Na een rit van 12 uur komt het corso daar volledig verlicht aan. Voor de figuranten en bestuurders is een lange dag ten einde, waarin zij verschillende miljoenen mensen hebben gezien.

Op zondag staat het corso nog de hele dag op De Gedempte Oude Gracht. Hier trekken ook nog eens vele mensen aan de wagens voorbij. Op zondagavond is het corso precies 5 dagen na de start van de opbouw weer voorbij. De wagen wordt naar de afbraaklocatie gereden om daar ontmanteld te worden waarbij het onderstel voor het volgende corso wordt bewaard.